-

OPERATION MELTDOWN
- The game is on -


13 weeks hardcore diet and training is on
start 9 jan 2012


onsdag, januari 11

Styrkor och svagheter?

Styrkor och svagheter


Mina styrkor för att prestera en lyckad presentation är framförallt att jag är envis, målmedveten och ger mig inte förrän jag har nått mitt mål. Min oerhörda disciplin har varit mitt största hjälpmedel under resan. Både när det gäller själva dieten och all träning.


Jag tycker om att testa mig själv och mina kunskaper. Jag vill pressa mig själv och sedan följa den utveckling som sker. Att kunna förändra och utveckla sig själv både psykiskt och fysiskt ger mig sådan motivation och energi som gör mig ännu starkare som individ.
En annan styrka hos mig är att jag som person blir sporrad och min vilja att prestera ännu bättre höjs då mina motståndare håller en hög nivå.


Något som alltid har betytt oerhört för mig och gett mig extra energi är att jag har varit omgiven av ett positivt motivationsklimat både omkring mig på gymmet och privat. Min familj har alltid uppmuntrat mig i min träning. Min pojkvän har alltid gett mig positiv och negativ feedback och hans engagemang i min träning har resulterat i att jag har kämpat ännu hårdare och tagit mig genom motgångar, då mina motgångar har setts över, kopplats till egen förmåga, och vi tillsammans analyserat vad jag hade kunnat göra bättre. Ett sådant här motivationsklimat gör att idrottare lättare känner kontroll över sina prestationer och sin egen utveckling.


Att stärka sitt eget självförtroende och vända något negativt till något positivt och ta lärdom av den anser jag är oerhört viktigt. Sådana processer kommer troligen att märkas då man börjar tävla på högre nivå, mot mycket tuffare konkurrenter. Det är något som hjälpt mitt självförtroende mycket, och självförtroende ger större beslutsamhet, fokus och känsla av kontroll.


Svagheter för mig är till största del brist på erfarenheter i sådana här sammanhang. Jag har inte mycket erfarenhet av tävlingar och verkligen inte av den uppmärksamhet som uppstår när man deltar i sådana här arrangemang. Sporten i sig kan uppfattas väldigt egocentrisk och det är verkligen inte många som har förståelse för varför man väljer just den här sporten och även väljer att utsätta sig och sin kropp för så hårda utmaningar inför en tävlingssatsning. Att träna 5-6 dagar i veckan känns som en självklarhet för mig, vilket jag njuter av, medan många andra tycker att man är alldeles för extrem och insnöad i sporten. Lägg fokus och energi på dig själv och låt inte andras svagheter ta över dig. Att tänka på sådant kan ta mycket ifrån själva prestationen,





-tänk på det! =)

3 kommentarer:

  1. när ska bloggen som syftar till träning ha lite övningar vikter bilder o ev filmer som är "intressantare"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym :P

      Det kommer :)
      Skrivit mycket om den mentala biten på sistone (idrottspsykologi) men ska lägga in mer övningar o så !

      Radera
  2. Det är alltid lika intressant och givande att läsa din blogg! Mycket bra funderingar och tankar, som även får mig att fundera lite extra.
    Du är en otrolig förebild och inspirationskälla ska du veta Coach! När träningen eller dieten känns tung, så brukar jag alltid tänka på dig och dina sjukt grymma boxercise pass- har man klarat av ett sånt, då klarar man allt ;)
    5,5 kg kvar till nästa delmål.. Go Hard or Go Home, right? :)

    SvaraRadera