-

OPERATION MELTDOWN
- The game is on -


13 weeks hardcore diet and training is on
start 9 jan 2012


måndag, december 28

Sund kost

Här följer några tips:

Ät mycket frukt och grönt – gärna 500 gram per dag.
Frukt och grönsaker innehåller många vitaminer, mineraler och fibrer. 500 gram frukt eller grönsaker om dagen minskar risken för övervikt, hjärt-kärlsjukdomar och vissa former av cancer.
Jag själv äter mycket mer grönsaker än så, dels för att jag tycker det är otroligt gott, men även för att det mättar bra. De frukter jag stoppar i mig består främst av olika sorters bär, som hallon, blåbär, björnbär, mullbär, rödbär och gojibär.

Ät gärna kolhydrater till varje måltid och mellanmål. Tänk bara på vilken typ av kolhydrater du väljer och se till att undvika kolhydrater med högt GI, som får blodsockret att skjuta i höjden . Undvik gärna socker i stora mängder då socker tas väldigt lätt upp av kroppen och höjer därför också blodsockret snabbt. Genom att hålla blodsockernivån stabil minskar suget efter snabb energi och det blir mycket enklare att hålla sig till den planerade kostplanen.
Mina kolhydratskällor består främst av grönsaker och frukt som jag tidigare skrivit, men även fiberhavregryn/rågflingor, potatis och någon form av snabba kolhydrater efter min träning.

Välj gärna nyckelhålsmärkt! Nyckelhålsmärket är en garanti för magra och fiberrika matvaror. Om du väljer nyckelhålsmärkta mejeri- och köttprodukter minskar du intaget av mättat fett. När det gäller spannmålsprodukter garanterar nyckelhålsmärket att matvarorna innehåller mycket fibrer.

Ät fisk ofta – gärna 3 gånger i veckan!Fisk är rikt på bra fettsyror och viktiga vitaminer och mineraler. Det gäller särskilt feta fiskar som lax, makrill, sill och strömming. De flesta borde äta mer fisk. 2–3 portioner fisk och skaldjur i veckan är lämpligt.

Byt till flytande margarin eller olja när du lagar mat!
En bra tumregel är att använda mjukt fett i stället för hårt eftersom det innehåller fler av de nyttiga omättade fettsyrorna. Du bör också använda olja eller flytande margarin i stället för hårt margarin och smör. Det är viktigt att begränsa fettintaget, men typen av fett har större betydelse än mängden.


Hela kroppen fungerar bättre, och det är lätt att äta lagom mycket, om man äter regelbundet - frukost, lunch, middag och något mellanmål däremellan.
Jag själv brukar äta mellan 6-8 mål per dag (då inkluderar jag mina mellanmål).

Glöm inte vitaminer och mineraler!!
Vitaminer behövs för att kroppen ska fungera optimalt. Det finns totalt 13 essentiella vitaminer. De delas upp i fettlösliga och vattenlösliga vitaminer. De fettlösliga vitaminerna är A, D, E och K, och de vattenlösliga är B1, B2, niacin, B6, B12, folat, pantotensyra, biotin och C. Varje vitamin har speciella funktioner och man måste äta en varierad kost för att täcka kroppens behov.

Mineraler finns endast i små mängder i kosten, men de är viktiga för kroppen. Det finns minst 15 essentiella mineraler, bland annat järn, jod, fosfor, kalium, kalcium (kalk), koppar, krom, magnesium, natrium, selen och zink. Varje mineral har sin speciella funktion och kan därför inte ersättas av en annan. Behovet varierar beroende på ålder och kön för dessa båda.

Se även till att dricka bra med vatten. Vätska är livsnödvändigt för att kroppen ska fungera. Även små vätskeförluster kan ha betydelse för prestationsnivån, både mentalt och fysiskt. Fysisk aktivitet, feber och värme är några av de faktorer som gör att behovet av vätska ökar. Vatten är i regel det bästa sättet att släcka törsten. Du bör dricka 1–1,5 liter om dagen.

Sätt upp realistiska mål, delmål som hjälper dig på vägen.
Ta en dag i taget och lär känna dig själv och din kropp.
Hoppa aldrig över måltider.

Ha tålamod med dig själv och glöm inte att förändringar av vanor till livslånga förbättringar är en process. Genom att vara ärlig mot dig själv och acceptera att förändring tar tid kan du påbörja din process mot en sund livsstil. Du kan starta ditt nya liv ett steg i taget.


Lycka till och njut av din sunda livsstil!!

Läs mer om officiella kostråden på www.slv.se och www.kellogs.se

10 kommentarer:

  1. Heeej på dig min härliga Miss Örebro!! :D

    Du gjorde säkert så här så du skulle locka ut mig i kylan så att jag kom iväg till gymet... ;) Haha dom blev nog trötta på mig som tjatade om paket både när jag kom och när jag gick... En miss för en Miss lixom... :D I morgon är jag i tvättstugan men på onsdag är jag på gymet igen!

    Hade jag inte haft mina lakritspastiller och använjt mig med under tiden så har det nog varit svårare för pepparkakssockermonstret att släppa taget tror jag... :P

    Haha har tyvärr ingen banan... Går det bra med sojakorvsröra?! ;) Håller på och tinar upp här medans jag värmer maten... Burr tio minus ute nu anars bara bra! Hoppas att det är tipp topp hos dig med!

    Puss och kram på dig vännen!! <3

    Inga pepparkakor alltså?! ;P

    SvaraRadera
  2. Zuzibuz:
    Hej min Miss Karlstad med världens tålamod :D Haha!!!
    Men du vet ju vad som sägs, den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge :P

    Neeeee så taskig e jag inte att jag vill ha ut lilla dig i denna kyla, brr brr - åååå jag som vill "se" din reaktion när du får öppna lilla skojiga paketet :D

    I vilket område bor du då??

    Mumma, vad är det för lakritspastiller du gottar dig då?? Foto tack så jag får seee?? :D
    Haha sojakorvsröra rimmar inte så bra, men mättade nog frökens mage hoppas jag :)

    Allt e tipp topp här, pluggat mest idag och brännt lite kalorier.
    Och vet du vad?? Inte en enda pepparkaka idag heller - :D inga MISStag här inte :P

    Puss och kram min vän!!!

    SvaraRadera
  3. Ja jisses jag skrattade så att tårarna rann här... :D

    Hej min Miss Örebro som lurar ut mig på promenixer och till gymet... ;)
    Det måste vara något väldans gott där i nu minsann haha... Nyfiken jag jue! :P

    Åh jag som vill se din min när du öppnar mitt paket... Tror snart att vi får lov att kalla det för en nyårsgåva istället haha... Ja fy 17 vad kallt det är!! Nästan -17 grader jue... :O

    Det berättar jag i inkorgen på fb åt dig för jag är lite hemliiis... ;)

    Dom är tyvärr slut hihi... Men kikar du på bilden av vad som jag fick i julklapp så ser du dom... Är ekologiska gammaldags hemmagjorda saker ifrån Skåne... Blev jue dom till efterrätt idag oxå... :)

    Inga miss-tag här heller det du! :D Men när jag väl hämtar ut mitt paket från GG så finns det jue bars med där i... Får väl fira in nyår med det... dricker jue inte procent... :P

    Puss & Kram & Natti Natti vännen min!!

    SvaraRadera
  4. Jo,det er gott :-)
    Kan bare myse på i julen,underbart .

    Det er veldig koselig å besøke litt familie igjen! :-D

    Ha en fin tirsdag,puss

    SvaraRadera
  5. Zuzibuz:
    Hej på dig min goding Miss Karlstad :D
    HAHAHA Miss Örebro Bootycamp kanske jag ska byta namn till?!?! :P

    Ditt lilla paket asså, haha tur att det är inget som kan bli dålig :P haha!!
    Ja nyårsgåva,haha men men vi får ha tålamod antar jag!!

    Åh jag som har lite mer bus att dela med mig, men det får vänta tills första paketet kommit fram, hihihi :P

    Ha en underbar dag min härliga mys vän!!
    Puss och kram på dig!!! :D


    Martine:
    Hej söta Martine :)
    Åh nu är det snart slut på juletider, men vi har ju ett fantastiskt nytt år som väntar - spännande och utmannande, eller hur?
    Ja verkligen, alltid lika mysigt att vara nära nära och kära :D
    Tack desamma, ha en kanon tisdag nu!
    Puss o kram

    SvaraRadera
  6. - Kan nog se ut som när jag äter oxå som jag spiller menar jag haha... På tal om det så är jag hungrig så jag får nog lov att fixa mig lite fluff tror jag... :P

    Heeej på dig min Miss Örebro Botycamp!! :D
    Idag får du mig nog inte utanför dörren tror jag... -18 grader så det får bli trappträning bara så jag håller mig varm... :P

    Mitt kanske får ben och går hem till dig av sig självt snart... ;) Nej då det ska nog stå sig ett tag till... Någon testar oss tror jag haha...

    Vad har du nu hittat på din busa?! Ska jag få några av Mike's fina kakor eller hihi... Märks det att jag är hungrig som bara pratar maaat... ;P

    Ha nu en härlig dag du med vännen!! Solen skiner jue!!
    Puss & Kraam!! <3

    SvaraRadera
  7. Jaa,jeg ser virkelig frem til det nye året ! Nytt år med mange nye muligheter,alt er åpent for min del. Spennende :-D

    Takk,det samme til dej sötis<3
    Hoppas det nye året blir knall!!

    Puss

    SvaraRadera
  8. Zuzuibuz:
    Heeeeej och god dagens Miss Karlstad SOLSTRÅLE :D

    Har fröken slagit en pling än tro?? hihi - Åååh är ju så nyfiken lilla jag!!!

    Kallt som tusan här men så otroligt fint ute.

    Gissa vad jag sitter och mumsar på :D haha NEJ ingen pepparkaka men en blåbärsbars med vitchoklad överdrag ;)

    På tal om kakor, haha du skulle ha fått en sak till men en viss pepparkaksgubbe hann ta en tugga innan det var för sent, hahaha.

    Ha en fantastisk dag nu vännen!!!
    Puss och Kram!


    Martine:
    Åh va roligt :D
    Då kommer du ha massvis med valmöjligheter att välja mellan och alla dörrar kommer stå öppna!
    Stort lycka till och hoppas solen skiner på er med!
    Förresten, var i Norge bor du?
    Puss!

    SvaraRadera
  9. Ja jisses nu är det lite väl kallt!! :P

    Heeej och GOD MIDDAG min Miss Örebro önskar Sola i KALLsta!! :D

    Fröken har inte ringt än för jag vet inte än hur dagen ser ut... Mamsens bil går inte igång just nu i kylan så shoppingturnén senareläggs nog... Är han i närheten av där jag bor eller?! Kan jue inte jaga iväg han i kylan och när det är nyår och allt väl... :)

    Det är fint när man tittar ut haha... ;) Måste ha nya varma kängor jag annars har jag inga tår kvar... :O

    Åh den som är så god från Gymgrossisten kanske... Kan nästan alla barser jag av någon konstig anledning... ;) Inte hämtat ut mitt paket dock... fick påminnelse nu...

    Men vad är det du säger haha... Är nog tur för denna pepparkaksgubben att han är större än mig med större muckler... Jobbar han på att bli ännu större eller... ;P

    Ha nu en härlig dag du med vännen!! Puss & Kraam!!

    SvaraRadera
  10. ZuziBuz:
    MEN RING DÅ :D HAHAHAHA!!
    Menar hej lilla fröken Miss Karlstad med världens tålamod till en miljon :P :D

    Han jobbar och åker runt i sin bil hela dagen, så han kan mycket möjligt åka förbi fröken Karlstad fler gånger om under dagen :D
    Passa på nu, seså, det är en Miss Order :D Haha!

    Haha precis den jag tuggade på, den från GG!!
    jag lägger upp en bild på den i bloggen, för kort hann jag ta, men inte få den iväg skickat, haha!
    Jupp, han vill ha more more more :P :D

    RING nu!! haha
    Pussi puss på dig ZuziBuz!

    SvaraRadera